Naslov Potpunost izvješća i kvaliteta dokaza u kliničkim smjernicama
Naslov (engleski) Completeness of reporting and quality of evidence in clinical practice guidelines
Autor Ružica Tokalić
Mentor Ana Marušić (mentor)
Član povjerenstva Tihana Boraska Jelavić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tonko Vlak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Darko Kero (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Medicinski fakultet (Istraživanja u biomedicini i zdravstvu) Split
Datum i država obrane 2021, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita Javno zdravstvo
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 614 - Javno zdravstvo. Prevencija nesreća
Sažetak Ciljevi: Istraživanja opisana u ovoj disertaciji imaju za cilj dati odgovore na pitanja o trenutnom stanju smjernica za kliničku praksu u Republici Hrvatskoj i Europi, o učinkovitosti alata, smjernica za izvještavanje, u procjeni kliničkih smjernica, te o učinkovitosti edukacije o pristupu procjeni dokaza koji stoje iza preporuka u kliničkim smjernicama.
Metode: Dva istraživanja o smjernicama za kliničku praksu i smjernicama za izvještavanje bila su presječnog ustroja, na kohorti hrvatskih smjernica za kliničku praksu i odgovarajućih smjernica europskih profesionalnih društava. U istraživanju o različitim edukacijskim pristupima za podučavanje GRADE pristupa procjeni dokaza, korišten je randomizirani kontrolirani dizajn.
Rezultati: Kliničke smjernice u Republici Hrvatskoj, kao i one u Europi, imale su nedostatne razine izvještavanja u nekim od ključnih dijelova smjernica, poglavito o prijenosu dokaza u kliničke preporuke. Smjernice za izvještavanje, RIGHT i AGREE Reporting dale su dosljedno slične rezultate kada se koriste za procjenu objavljenih kliničkih smjernica, a njihov sadržaj se tematski preklapao. Edukacija budućih korisnika smjernica o uporabi i razumijevanju koncepata GRADE pristupu procjene dokaza bila je učinkovita i uživo i putem mrežne edukacije. Ipak, pojedini elementi edukacije, poput procjene rizika pristranosti, imali su bolje rezultate pri edukaciji uživo.
Zaključak: Pri izradi smjernica za kliničku praksu, autori bi trebali koristiti alate za izvještavanje, kako bi ostvarili napredak u transparentnosti i jasnoći smjernica. S obzirom na kraći format i veću sukladnost s objavljenim i trenutno korištenim smjernicama, RIGHT bi mogao biti prikladniji alat za korisnike kliničkih smjernica. Kako bi se poboljšala sinteza dokaza u smjernicama za kliničku praksu, edukacija o GRADE pristupu procjeni dokaza mogla bi biti jednako učinkovita uživo i putem mrežne edukacije.
Sažetak (engleski) Aims: Studies described in this doctoral thesis aimed to assess the level of transparency of contemporary clinical practice guidelines in Croatia and Europe, and to assess efficacy and content of reporting guidelines aimed at clinical practice guidelines. Also, online and face-to-face methods of teaching GRADE approach for evidence assessment were compared.
Methods: Two studies on clinical practice guidelines and reporting guidelines were cross sectional studeis on a cohort of Croatian and European guidelines, and the study on delivery modes of GRADE education was a randomised controlled trial.
Results: Croatian clinical practice guidelines, as well as their European counterparts, had insufficient levels of reporting in some of the crucial parts of their methodology, primarily in translating evidence into recommendations. Reporting guidelines RIGHT and AGREE Reporting gave consistently similar results when applied to clinical practice guidelines for reporting evaluation, and had overlapping content. Education of GRADE approach is overall effective both online and face-to-face. However, some aspects, such as risk of bias assessment, had better results when taught face-to-face.
Conclusion: Authors of clinical practice guidelines should use reporting guidelines to improve transparency and clarity of recommendations. Due to shorter format, overlapping content, and greater adherence to currently used clinical practice guidelines, RIGHT reporting guideline might be a better option for guideline consumers. To improve evidence synthesis necessary for creating clinical practice guidelines, traning in GRADE approach could be equally effective online and face-to-face.
Ključne riječi
Medicina utemeljena na dokazima
Praksa utemeljena na dokazima
Smjernice za kliničku praksu kao tema
Pridržavanje smjernica-statistika i brojčani podatci
Popis za provjeru-standardi
Evaluacija programa-statistika i brojčani podatci
Dokumentacija-standardi
Dokumentacija-statistika i brojčani podatci
Bayesov teorem
Europa
Hrvatska
Ljudi
Presječne studije
Ključne riječi (engleski)
Evidence-Based Medicine
Evidence-Based Practice
Practice Guidelines as Topic
Guideline Adherence-statistics and numerical data
Checklist-standards
Program Evaluation-statistics and numerical data
Documentation-standards
Documentation-statistics and numerical data
Bayes Theorem
Europe
Croatia
Humans
Cross-Sectional Studies
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:171:240250
Datum promocije 2021
Projekt Šifra: IP-2014-09-7672 Naziv: Profesionalizam u zdravstvu Naziv: Professionalism in Health Care Kratica: ProHealth Voditelj: Ana Marušić Pravna nadležnost: Hrvatska Financijer: HRZZ Linija financiranja: IP
Studijski program Naziv: Translacijska istraživanja u biomedicini Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-09-01 07:21:49