Naslov Mišljenja i stavovi mladih o promicanju i uživanju piva
Naslov (engleski) Opinions and attitudes of young people about the promotion and enjoyment of beer
Autor Josipa Glavaš
Mentor Mirjana Rumboldt (mentor)
Član povjerenstva Ozren Polašek (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Nataša Boban (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Kolčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Medicinski fakultet Split
Datum i država obrane 2013, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita Obiteljska medicina
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 614 - Javno zdravstvo. Prevencija nesreća
Sažetak Cilj: Cilj istraživanja bio je ispitati utjecaj reklama za pivo na stavove i ponašanja u svezi potrošnje u adolescentskoj populaciji.
Metode: Istraživanjem, koje je provedeno u razdoblju od 5. ožujka do 25. svibnja 2012. godine u Splitu, obuhvaćeno je 934 učenika završnih razreda srednjih škola. Prema statusu pijenja piva podijeljeni su u dvije skupine: oni koji piju pivo i oni koji ga ne piju ili piju vrlo rijetko. Ispitanici su na dobrovoljnoj osnovi ispunili anonimni upitnik s općim podatcima, stavovima i ponašanjima glede navedene problematike. Za statističku obradu korišten je program SPSS 17.0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). Statistički značajni rezultati smatrani su oni čiji je p<0,05.
Rezultati: Rezultati su pokazali da promocija piva (reklame za pivo, promidžbeni artikal, promotivne akcije) nisu povezane s učestalošću i količinom potrošnje piva među adolescentima. Učestalost opažanja reklama za pivo nije bila povezana s njegovom potrošnjom. Pijenje piva pokazalo se povezanim s: muškim spolom, lošijim školskim uspjehom, pohađanjem četverogodišnje strukovne škole, popularnosti reklama za pivo te rizičnim ponašanjima. Pozitivan stav prema određenoj reklami na jamči privrženost i potrošnju promoviranog proizvoda. Oni koji ne piju pivo smatraju da su upozorenja o štetnostima alkohola u sklopu reklama za pivo potrebna, dok oni koji piju pivo imaju negativan stav prema antialkoholnoj promidžbi.
Zaključak: Iako rezultati ukazuju da reklame za pivo ne utječu na njegovu potrošnju, sudionici su ih itekako svjesni. S obzirom na učestalost izlaganja oglašavanju piva i popularnost tih reklama među mladima, potrebno je razviti učinkovite i približno zanimljive antialkoholne reklame, usmjerene na mlađu populaciju.
Sažetak (engleski) Aim: The aim of this study was to analyse the influence of beer advertising on attitudes and drinking behaviour of adolescents. Also, to determine attitudes toward counter-advertising.
Methods: The study was conducted between March and May 2012 in Split. Participants (n=934) were senior high school students, who were divided in two groups according to their beer drinking status: drinkers and never drinkers. The questionnaire was confidential and self-completed on voluntary basis, providing information on sociodemographic characteristics, attitudes and drinking behaviour. Data were analysed using SPSS for Windows, version 17,0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). Relevant degrees of freedom was significant at the p<0.05 level.
Results: Results showed that beer promotion (advertising, promotional items, sales promotion) was not related to frequency and quantity of drinking. Also, there was no relation between the frequency of advertising exposure and the consumption of beer. However, beer drinking was related to: male gender, lower academic performance, type of school, owning a promotional items, likability of beer adverts and problematic behaviour. Positive attitude toward specific beer advert did not guarantee brand allegiance and its consumption. Never drinkers deemed that it was necessary to incorporate health warnings in beer adverts, while drinkers had negative attitudes toward counter-advertising.
Conclusion: Although the results indicated that beer advertising didn't influence its consumption, participants were well aware of them. Regarding the frequency of advertising exposure and its likability among adolescents, it is necessary to dilute their influence with effective and equally attractive counter-advertising, targeting youth.
Ključne riječi
Konzumacija alkohola
Pivo
Adolescent
Ključne riječi (engleski)
Alcohol Drinking
Beer
Adolescent
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:171:166426
Studijski program Naziv: Temeljne i kliničke medicinske znanosti Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski znanstveni (magistarski) Akademski / stručni naziv: magistar/magistrica znanosti (mr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-06-09 09:17:12