Abstract | Cilj. Istražiti opseg pritisaka na nastavnike pri ocjenjivanju, osobe koje najčešće vrše pritisak na
nastavnike, najčešće oblike pritisaka, saznati stavove nastavnika prema različitim oblicima pritisaka
te način ponašanja nastavnika u hipotetskoj situaciji da dožive jedan od oblika pritisaka.
Ispitanici i metode. U istraživanju su sudjelovali nastavnici Medicinskog fakulteta u Splitu u
znanstveno-nastavnim zvanjima. Od ukupno 124 nastavnika koji su udovoljavali kriterijima
uključenja, 91 (73%) nastavnika je pristalo sudjelovati u istraživanju. Podatci su prikupljani
anonimnim upitnikom razvijenim za potrebe ovoga istraživanja.
Rezultati. Od svih nastavnika koji su sudjelovali u istraživanju njih 42 (46,2%) doživjelo je neku
vrstu pritiska od strane studenata koji nisu prošli ispit ili su htjeli veću ocjenu. Najčešći oblici
pritiska studenata bili su uporno nagovaranje i moljakanje, „prijateljska“ molba i plač. Roditelji
studenata su pokušali intervenirati kod 31 (34%) anketiranog nastavnika. Najčešći oblik pritiska
koji su vršili roditelji bila je „prijateljska“ molba (N=21; 67,7%). Kod 15 (48,4%) anketiranih
nastavnika roditelji nisu vršili pritisak, samo su htjeli razgovarati o rezultatima studenta. Kolege s
posla kontaktirale su 34 (37,3%) anketiranih nastavnika vezano za uspjeh studenta na ispitu. Kod
njih je najčešći pritisak također bila „prijateljska“ molba (N=25; 73,5%). Trećina kolega (N=12;
35,3%) nije vršila pritisak, samo su htjeli razgovarati o rezultatima studenta. Kolege koje su
kontaktirale nastavnike najčešće su bili liječnici koji ne rade na Medicinskom fakultetu i kolege
liječnici koji rade kao nastavnici na Medicinskom fakultetu. Kao metode sprječavanja
pritisaka/intervencija nastavnici su najčešće navodili upozorenje studentima prije početka kolegija
(N=40; 44%) i izradu pravilnika koji bi definirao neprihvatljive pritiske/intervencije i odgovarajuće
sankcije (N=24; 26,4%). Dio nastavnika ocijenio je određene pritiske/intervencije kao potpuno ili
djelomično prihvatljive, uključujući molbe, uporno nagovaranje, plač i vikanje. Većina nastavnika
prijavila bi neke od pritisaka/intervencija upravi fakulteta dok je 15 (16,5%) nastavnika navelo da
nijednu vrstu pritiska upravi ne bi prijavili.
Zaključci. Značajan broj nastavnika iskusio je pritiske i intervencije vezane za ocjenjivanje na
ispitu od strane studenata, njihovih roditelja i kolega liječnika, a određeni broj tih pritisaka ocijenjen
je potpuno ili djelomično prihvatljivima. Potrebno je kroz edukaciju nastavnika i studenata mijenjati
profesionalnu kulturu u kojoj su pritisci vezani za ocjenjivanje na ispitu prihvatljiva i česta pojava.
Ključne riječi. Nastavnici, pritisci, ocjenjivanje, studenti. |
Abstract (english) | Objective. To investigate the extent of pressures on teachers in the assessment, people who often
put pressure on teachers, the most common forms of pressure, find out teachers' attitudes towards
various forms of pressure, and the manner of conduct of teachers in a hypothetical situation to
experience a form of pressure.
Participants and methods. This study involved tenured teachers of University of Split School of
Medicine. Of the 124 teachers who meet the inclusion criteria, 91 (73%) agreed to participate in the
study. Anonymous questionnaire developed for this study was used for data collection.
Results. Of all the teachers who participated in the study, 42 (46.2%) experienced some kind of
pressure from students who have not passed the exam, or they wanted a better grade. The most
common forms of pressure were persistent coaxing and pleading, "friendly" asking and crying.
Parents of students have tried to intervene in 31 (34%) of the surveyed teachers. The most common
form of pressure was "friendly" asking (N = 21, 67.7%). In 15 (48.4%) of surveyed teachers parents
did not pressure, they just wanted to talk about the results of the student. There were 34 (37.3%)
teachers who indicated that work colleagues contacted them about students’ exam results, mostly as
"friendly" asking (N = 25, 73.5%). One third of work colleagues (N = 12, 35.3%) did not pressure,
they just wanted to talk about the results of the student. Colleagues who came in contact with
surveyed teachers were mostly doctors who do not work at the School of Medicine and medical
colleagues who work as teachers at the School of Medicine. As a method of preventing pressure /
intervention teachers suggested warning students before a course starts and designing appropriate
policies. Part of the teachers rated the specific pressures / interventions as fully or partially
acceptable, including applications, repeatedly coaxing, crying and shouting. Most of the teachers
would report some of the pressures / interventions to the School Board while 15 (16.5%) of the
teachers would not report any type of pressure.
Conclusions. A significant number of teachers have experienced the pressures and interventions
related to the evaluation of the examination by the students, their parents and colleagues, and a
number of these pressures teachers considered completely or partly acceptable. It is necessary to
educate the teachers and students and change the professional culture in which the pressures related
to the evaluation of the exam is acceptable and common.
Key words. Teachers, pressures, assessment, students. |